کد مطلب:189002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

پیامبر عراق
این موقعیت محدود به مدینه و حجاز و موسم حج نمی شود. بلكه فضایل منحصر به فرد عترت، از عترت یك موقعیت ممتاز در تمام جهان اسلام شكل داده است. نگرها را از هر سمت و سو، حتی از شام پایتخت ستم و جاهلیت به سوی مدینه الرسول؛ یعنی عترت معطوف داشته است.

نگرها به ویژه نگر تشكل همسوی اهل بیت علیه السلام از هر ستمی به سوی باقر العلوم علیه السلام خیره شده است. در جای جای كشور پهناور اسلامی سخن روز، سخن عترت است. این حقیقت در عراق به ویژه در كوفه «عاصمه» امیرالمؤمنین علیه السلام بیشتر از همه جا حتی برتر از حجاز و مدینه تجلی یافته است.

از بركت حضور پنج ساله علی علیه السلام در كوفه با شایستگی كه داشت، حضرت آن چنان موقعیت ممتاز فراهم ساخت و آن چنان خطبه ها و فرهنگ سازی علی بن ابیطالب علیه السلام در اعماق جان و فطرت آنان نفوذ كرد، كه اثر آن قرن های متمادی باقی و برقرار مانده است. كوفه مركز عراق، مركز تشیع علوی، مركز فرهیختگان و دلباختگان عترت می شود. كوفه مركز عاصمه علی علیه السلام، پایگاه هواداران سترگ عترت است. خون هایی كه كوفه به پای تحقق آرمان های عترت هدیه نمود، هیچ شهر و دیاری انجام نداد.

از این رو موقعیت باقر العلوم علیه السلام در كوفه از همه جای كشور اسلامی برتر است. مردم كوفه هماره بیشترین حمایت را از عترت نمودند. مردم كوفه هماره با سفر به مدینه از محضر عترت از جمله باقر العلوم علیه السلام بهره ها بردند. فرهنگ عترت آن گونه در میان مردم عراق به ویژه كوفه نفوذ كرده



[ صفحه 194]



است، كه رهبر اصلی آنان در موقعیت های فرهنگی و اجتماعی شاخص های عترت به شمار می رفت. این نكته از موقعیت بالای اجتماعی باقر العلوم علیه السلام بسیار شفاف است. مردم كوفه آن مقدار اظهار علاقه و وفاداری به حضرت داشتند و این مهم آن گونه در جامعه مطرح بود، كه چالشگران باقر العلوم علیه السلام و تشكل همسوی اهل بیت، از باقر العلوم علیه السلام به عنوان رهبر و حتی به عنوان «پیامبر مردم عراق و كوفه» یاد می كنند!

هنگامی كه ابرش كلبی ازدحام انبوه جمعیت را در اطراف امام در موسم حج مشاهده می كند، با شگفتی و حیرت تمام، از هشام می پرسد این فرد كیست كه این گونه دور وی را مردم عراق حلقه زده اند... من هذا الذی احتوشته اهل العراق یسئلونه! هشام با كمال بغض و كینه می گوید این پیامبر مردم كوفه است و وی فكر می كند فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است و فكر می كند باقر العلوم و مفسر قرآن است... هذا نبی الكوفه و هو یزعم انه ابن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و باقر العلم و مفسر القرآن... [1] .

موقعیت این گونه گسترده و والاست، كه امام همانند پیامبر مورد توجه مردم عراق است. هر مشكل علمی و معرفتی و مناسك و امور دینی و نیز مسائل اجتماعی خویش را از حضرت می آموزند. از رهنمون های حضرت بهره می گیرند. موقعیت اجتماعی از این برتر چگونه است؟!

مردم عراق به ویژه كوفه شیفته اهل بیت می باشند و به همین خاطر این گونه از حضرت حمایت كرده، این گونه به رهنمون های وی پایبند هستند. چه بسا برای برخی شگفت آور باشد، كه مردمی كه آن همه نكوهش از



[ صفحه 195]



زبان عترت درباره آنان است، چگونه این همه حمایت از عترت دارد! برای شفاف شدن این نكته و برای این كه بركات حكومت داری دینی علی بن ابیطالب علیه السلام بهتر روشن شود، كه در مدت كوتاه چه تحول فرهنگی پدیدار ساخت؟ اندكی به اوضاع مردم عراق به ویژه كوفه می پردازیم.


[1] بحار، ج 46، ص 355 و 356.